Faldgruber ved fjernkøb

Der er enkelte ryttere, der bruger internettets muligheder for at gøre “Et godt køb”, og handler såvel nye som brugte sadler fra andre lande.

Ønsket om at få mest muligt for pengene er fuldt forståeligt, tingenes tilstand taget i betragtning, der er dog rigtig mange faldgruber ved denne trafik.
Sadelproducenterne laver forskellige produkter til forskellige markeder. Man kan altså ikke bare regne med, at en X-sadel som man kender den i Danmark er den samme som en X-sadel i England, Holland eller Frankrig.

Hver enkelt forhandler, af en vis størrelse, kan bestille forskellige ændringer af de kendte sadler, f. eks. bomtype, pudedesign og–materiale, kilehøjde, stropsystem mv. Alt efter hvad man synes fungerer bedst (eller er villig til at betale for).

Vi har flere gange oplevet skuffede ryttere, som troede at de var på fast grund, når de købte en X-sadel i udlandet. Efterfølgende har det vist sig at sadlen ikke har kunne passe, selvom de var vant til at ride i samme type. Endnu flere har haft problemer med at kunne returnere og få udbedret defekter, ophævet handlen osv. Når forsyningslinjerne bliver for lange, bliver alting mere besværligt.

Den forventede besparelse kan bliver hurtigt ædt op af tilretninger og modifikationer eller tab ved fornyet salg. Af skade bliver man klog, men sjældent rig.
Vi anbefaler altid, at man lader en fagmand sige god for projektet, inden man køber ny eller brugt sadel. Uanset hvor langvejs fra den kommer.

gladcreative